Protokoły z sesji - archiwum

Protokół Nr XX/2008 z Sesji Rady Gminy Rojewo z dnia 6 listopada 2008 r.

 

Protokół Nr XX/2008
z Sesji Rady Gminy Rojewo
z dnia 6 listopada 2008 r.



  Na posiedzenie Sesji przybyło 13 radnych (Rada Gminy Rojewo liczy 15 członków), czyli zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym było quorum wymagane do podejmowania prawomocnych uchwał.

W obradach udział wzięli:

1.    mgr inż. Błażej Mielcarek - Wójt Gminy Rojewo;
2.    mgr inż. Aleksandra Szczesiak - Sekretarz Gminy Rojewo;

Porządek obrad:
1.    Otwarcie posiedzenia i stwierdzenie quorum.
2.    Wybór Sekretarza obrad.
3.    Przyjęcie protokołu z XIX Sesji Rady Gminy Rojewo.
4.    Składanie wniosków w sprawie zmian w porządku obrad.
5.    Składanie wniosków i interpelacji.
6.    Sprawozdanie Przewodniczącego Rady Gminy.
7.    Analiza oświadczeń majątkowych za 2007r. złożonych przez radnych Rady Gminy Rojewo.
8.    Sprawozdanie Wójta.
9.    Analiza oświadczeń majątkowych za 2007r. złożonych przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy.
10.    Sprawozdanie Przewodniczących Komisji.
11.    Podjęcie uchwał w sprawie:

a.    zmiany Uchwały Nr XIII/68/2008 Rady Gminy Rojewo z dnia 4 lutego 2008r.dotyczącej uchwalenia budżetu na 2008 r.

- informacja Skarbnika Gminy - p. A. Solak;
            - opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy;
    - dyskusja;
- podjęcie uchwały.

b. obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku     rolnego na 2009 rok na obszarze gminy.

    - informacja prac. U.G. - p. M. Kaczmarek;
            - opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy;
    -  dyskusja;
- podjęcie uchwały.

      c.   określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2009 rok.

    - informacja prac. U.G. - p. M. Kaczmarek;
    - opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy;
    -  dyskusja;
- podjęcie uchwały.

d. określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych i zwolnień w tym podatku na     2009 rok.

    - informacja prac. U.G. - p. M. Kaczmarek;
    - opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy;
    -  dyskusja;
- podjęcie uchwały.

e. ustalenia wysokości ekwiwalentu dla członków Ochotniczych Straży Pożarnych.

    - informacja Kierownika SZOiKu - p. M. Przeździęka;
    - opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy;
    -  dyskusja;
- podjęcie uchwały.


12. Wolne wnioski i zapytania.
13. Odpowiedzi Wójta.
14. Zakończenie obrad.   

Do pkt. 1

Otwarcia posiedzenia i stwierdzenia quorum (13 obecnych) dokonał Przewodniczący Rady Gminy Rojewo Józef Ratajczak, następnie Przewodniczący Rady Gminy powitał Wójta Gminy, radnych, sołtysów, pracowników urzędu gminy oraz Radcę Prawną p. Justynę Jarzynowską i Kierownika Ref. Inwestycji, Zamówień Publicznych i Promocji  p.T. Kasprzaka.

Do pkt. 2

Przewodniczący Rady zaproponował kandydaturę r. M. Markiewkę na sekretarza obrad. Następnie zwrócił się do r. M. Markiewki z zapytaniem, czy wyraża zgodę na kandydowanie.

r. M. Markiewka - wyraził zgodę na kandydowanie.

Przewodniczący Rady - zaproponował przegłosowanie kandydatury r. M. Markiewki na sekretarza obrad.

Radni 13 głosami "za", przyjęli kandydaturę r. M. Markiewki na sekretarza Sesji.

Do pkt. 3

Przewodniczący Rady Gminy zwrócił się z zapytaniem do r. M. Lesiaka, czy zgłasza uwagi do protokołu XIX Sesji Rady Gminy.

r. M. Lesiak - powiedział, że nie zgłasza uwag do protokołu.

Przewodniczący obrad poprosił radnych o przyjęcie protokołu z XIX Sesji Rady Gminy bez żadnych zmian.
Radni 13 głosami "za", głosowali za przyjęciem protokołu z XIX Sesji Rady Gminy Rojewo bez żadnych zmian.


Do pkt. 4
Przewodniczący Rady Gminy odczytał zaproponowany porządek obrad Sesji Rady Gminy, następnie zwrócił się z zapytaniem, czy radni zgłaszają wnioski w sprawie zmian w porządku obrad XX Sesji Rady Gminy.
Radni nie zgłosili żadnych zmian, w związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy zaproponował przyjęcie proponowanego porządku obrad XX Sesji Rady Gminy.

Radni 13 głosami "za" przyjęli zaproponowany porządek obrad XX Sesji Rady Gminy.

Do pkt 5

Przewodniczący Rady Gminy - r. J. Ratajczak poprosił radnych i sołtysów o składanie wniosków i interpelacji.

r. D. Siemianowska - odczytała interpelację sołtysa Dobiesławic:
"I Boisko - Dobiesławice
1. Dlaczego decyzja o warunkach zabudowy wydana w sprawie boiska została uchylona przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Bydgoszczy w dniu 24.01.2008r.?
2. Na jakiej działce Gmina zamierza realizować inwestycję?
W dokumentach są dwa różne numery 7/3 i 7/4.
3. Jaki jest status prawny wybranej działki?
4. Czy istnieje szczegółowy plan inwestycji oraz jej kosztorys.
5. Dlaczego inwestycja jest realizowana bez szerokich konsultacji z mieszkańcami, a więc z naruszeniem art.: 8,9 i 10 KPA.
Świetlica - Dobiesławice
1. Czy Pan Wójt może potwierdzić informację przekazaną Sołtysowi o planowanym w tym roku remoncie świetlicy?
2. Czy istnieje szczegółowy plan inwestycji oraz kosztorys?
3. Czy można określić dokładnie terminy jej rozpoczęcia oraz zakończenia ze względu na planowaną, właśnie na świetlicy, gwiazdkę dla dzieci?
4. Dlaczego inwestycja jest realizowana bez szerokich konsultacji z mieszkańcami, a więc z naruszeniem art. 8,9 i 10 KPA.

Przedmiotowa interpelacja stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

r. D. Siemianowska - powiedziała, że sołtys Dobiesławic prosi, aby Wójt ustosunkował się na piśmie do w/w interpelacji.

r. H. Krzewina - zgłosiła interpelację w sprawie przejazdu równiarki po drodze od p. A. Błachowicz w kierunku Jurancic.

- zgłosiła sprawę placu przed Szkołą Podstawową w Rojewie, plac znajduje się w bardzo złym stanie, znajdują się na nim sterty liści, błoto, kałuże, wystają kamienie, zwróciła się z zapytaniem, czy nie można byłoby uporządkować tego miejsca.

r. M. Tumidajewicz - złożył podziękowanie osobie, która przyczyniła się do odkrzaczenia drogi powiatowej Rojewo-Rojewice, oznakowania zakrętu w Glinkach.

Zgłosił interpelację w sprawie dwóch drzew lipy k. p. Drwęckiego. Okorodowane lipy znajdują się blisko drogi, stwarzając zagrożenie.
s. A. Kuś - zgłosił, że oświetlenie uliczne w Rojewie za późno się zapala.

- zgłosił interpelację w sprawie podcinki drzew przy drodze od Urzędu Gminy w kierunku p. A. Wesołowskiego, powiedział, że zgłaszał sprawę w Starostwie Powiatowym, ale dowiedział się, że gmina nie wyraziła zgody.

Radni oraz sołtysi nie zgłosili więcej interpelacji.

Do pkt. 6

Przewodniczący Rady Gminy poinformował zebranych, że brał udział w wyjeździe do Obrowa i Człuchowa, gdzie oglądał sale gimnastyczne, brał udział w uroczystościach szkolnych w Rojewie i Rojewicach. Powiedział, że jest pod wrażeniem wyglądu wnętrza Szkoły Podstawowej w Rojewicach Poinformował zebranych, że dokonał przekazania książek do bibliotek szkolnych.
Powiedział, że brał udział w spotkaniu integracyjnym sołtysów z terenu gminy Rojewo, które odbyło się w Glinkach.
Poinformował zebranych, że w każdy wtorek od godz. 1550 do 1630 pełni dyżury w Urzędzie Gminy.

Do pkt 7

Przewodniczący Rady Gminy przedstawił analizę oświadczeń majątkowych radnych Gminy Rojewo za 2007r.
Powiedział, że na podstawie art. 24h ust. 6 i 12 Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001 Nr 142, poz. 1591z późn. zm.) dokonano analizy oświadczeń majątkowych radnych Rady Gminy Rojewo.
Analizą objęto 13 oświadczeń majątkowych, które zostały złożone w ustawowych terminach.
Oświadczenia majątkowe analizowane były pod względem formalnym, kompletności informacji oraz kompletności załączników.
W wyniku analizy stwierdzono, iż do najczęściej powtarzających się nieprawidłowości formalnych należą:
- brak określenia przynależności majątkowej składników majątku,
- skreślenia, bądź pozostawienia pustego miejsca zamiast opisu "nie dotyczy"
- brak informacji o wysokości uzyskanych diet,
- brak podania dochodów uzyskanych z tytułu zatrudnienia (2 przypadki)
W jednym przypadku w analizowanym oświadczeniu stwierdzono, że nie została wypełniona część B (niejawna).
Szczegółowy wykaz zauważonych w trakcie analizy usterek wraz ze wskazaniem osób, które je popełniły stanowi dalszą część niniejszej informacji.
Informuję jednocześnie, że jeden egzemplarz oświadczenia majątkowego przekazano do Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu. Kopie oświadczeń opublikowano w Biuletynie Informacji Publicznej.
Stwierdzić należy, że zauważone w trakcie analizy uchybienia miały przede wszystkim charakter formalny.
Oświadczenie majątkowe Przewodniczącego Rady Gminy przesłane zostało Wojewodzie Kujawsko- Pomorskiemu oraz do Urzędu Skarbowego w Inowrocławiu. Oba organy nie stwierdziły w tym przypadku żadnych uchybień.

Do pkt 8

Przewodniczący obrad poprosił Wójta Gminy Rojewo o złożenie sprawozdania z pracy w okresie od
22 września 2008r. do 6 listopada 2008r.

1.    Gniewkowo - udział w spotkaniu z okazji oddania do użytku obiektu sportowego Orlik 2012 z udziałem Ministra Sportu p. Mirosławem Drzewieckim.

2.    Poleko (Poznań) - udział w targach. Oglądanie ekspozycji - oczyszczalnie ścieków, energia odnawialna.

3.    Bydgoszcz - Starostwo Powiatowe. Rozmowa ze Starostą Bydgoskim p. Kazimierzem Krasowskim na temat planowanych inwestycji drogowych.

4.    Płonkowo - spotkanie z Konserwatorem Zabytków. Temat zagospodarowanie terenów wokół kościoła - wykopaliska.

5.    Obrowo, Człuchów - oglądanie hal sportowych.

6.    Rozstrzygnięcie przetargu na wykonanie parkingu wokół gminy, wygrała firma Kada-Bis. Oferta - 132 tys. zł.

7.    Lider - dokonano wstępnego podziału przedsięwzięć realizowanych przez gminy należące do fundacji "Czarnoziem na soli", które będą realizowane w ramach programu Lider.

8.    Przyjęcie przedstawicieli ukraińskiego samorządu w ramach programu polskiej pomocy zagranicznej dla Ukrainy realizowanego przez Stowarzyszenie Rozwoju Solca Kujawskiego.

9.    Kopalnie kruszywa - uchylenie 3 postanowień Wójta Gminy Rojewo o odmowie zaopiniowania koncesji na wydobycie kruszywa.

10.    Spotkanie z posłem Krzysztofem Brejzą.

11.    Chodniki w Ściborzu - inwestycja realizowana jest przy drodze powiatowej w kierunku Rojewa, oraz przy drodze łączącej szkołę Podstawową w Ściborzu z drogą powiatową w kierunku Wybranowa.

12.    Remonty i doposażenie świetlic wiejskich - Wybranowo, Płonkowo, Mierogoniewice i Liszkowice.

13.    Udział w pracach komisji.

14.    Przeprowadzenie konkursu na stanowisko Kierownika Ref. Inwestycji, Zamówień Publicznych i Promocji.

15.    Praca nad projektem budżetu.
Na posiedzenie Sesji Rady Gminy przybył r. M. Borowiak - quorum 14 radnych.

Do pkt. 9

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o przedstawienie analiza oświadczeń majątkowych za 2007r. złożonych przez kierowników jednostek organizacyjnych gminy.

Wójt Gminy - powiedział, że w niektórych przypadkach nie określono przynależności majątkowej dochodów zasobów pieniężnych, wykazano przychód ze stosunku pracy i umowy zlecenia a winien być wskazany dochód, nie określono przynależności majątkowej zasobów pieniężnych i dochodów, wykazano przychód ze stosunku pracy a winien być wskazany dochód i nie wskazano dochodu z umowy zlecenia.
Do pkt 10

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o zabranie głosu Przewodniczących Komisji.

Przewodniczący poszczególnych komisji nie zabrali głosu.

Przewodniczący Rady Gminy ogłosił 10 min przerwy, po przerwie na posiedzenie Sesji powróciło 14 radnych.

Do pkt 11
Przewodniczący obrad poprosił radnych o przystąpienie do podjęcia uchwał w sprawie:

a.  zmiany uchwały Nr XIII/68/2008 Rady Gminy Rojewo z dnia 4 lutego 2008r. dotyczącej     uchwalenia budżetu na 2008 rok.

Projekt uchwały odczytała Skarbnik Gminy - p. A. Solak.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o wyrażenie opinii komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy.

r. A. Brylew - powiedział, ze opinia komisji jest pozytywna.

Przewodniczący Rady Gminy otworzył dyskusję w przedmiotowej sprawie.

r. M. Borowiak - powiedział, że zwiększone zostały środki finansowe na szkoły, powiedział, że w związku z tym należałoby zabezpieczyć jakieś środki na remont sali gimnastycznej.

r. A. Brylew - powiedział, że sprawą najbardziej pilną jest wymiana lub uzupełnienie gumolitu.

Przewodniczący Rady Gminy poinformował zebranych, że nastąpiła zmiana ustawy o samorządzie gminnym, zmiana ta zostanie wprowadzona do przepisów prawnych w/w ustawy.

Radni nie mieli pytań, w związku z powyższym Przewodniczący Rady Gminy r. J. Ratajczak zaproponował głosowanie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XIII/68/2008 Rady Gminy Rojewo z dnia 4 lutego 2008r. dotyczącej uchwalenia budżetu na 2008 rok.

Radni 14 głosami "za" przyjęli w/w uchwałę.

b). obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego na 2009 rok na obszarze gminy.

Projekt uchwały przedstawiła p. M. Kaczmarek.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o wyrażenie opinii komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy

r. A. Brylew - powiedział, że komisja dokonała analizy projektu uchwały, zaproponowała obniżenie cenę skupu 1 kwintala żyta przyjmowaną jako podstawę obliczania podatku rolnego na obszarze gminy na 2009 rok, z kwoty 55,80 zł za 1 dt do kwoty 37,00 zł za 1 dt.

Wójt Gminy - powiedział, że sytuacja w rolnictwie jest bardzo trudna, jednak z uwagi na to, że są szanse na pozyskanie przez gminę środków unijnych, do czego potrzebne są środki własne podtrzymuje zaproponowaną stawkę.

r. H. Krzewina - powiedziała, że komisja ds. ochrony środowiska i porządku publicznego zaproponowała stawkę w wysokości 36,40 zł, stawka została wyliczona z procentowo obniżonej stawki ministerialnej w stosunku do roku poprzedniego.

s. A. Kuś - powiedział, że w ostatnim czasie brał udział w posiedzeniu Związków i Organizacji Rolniczych, na którym apelowano o naliczenie 38 zł/ od ha fizycznego.

r. M. Borowiak - powiedział, że przyjęcie takiego podatku jest bardzo niekorzystne dla północnej części naszej gminy.

Wójt Gminy - powiedział, że gleby VI, VII klasy podatek rolny nie dotyczy, dotyczy on głównie tereny o mocniejszym rolnictwie, powiedział, że nie możemy żyć w stagnacji, należy pozyskiwać jak najwięcej środków zewnętrznych. Gmina Rojewo jest objęta obszarem o niekorzystnych warunkach gospodarowania, środki z tym związane są wyższe nić podatek rolny.

s. A. Kuś - poprosił o podanie procentowego dochodu gminy z podatku rolnego.

Wójt Gminy - powiedział, że za 2007r. kwota podatku rolnego wyniosła 460.000 zł, znaczne obniżenie podatku jest niekorzystne przy obliczaniu subwencji wyrównawczej dla naszej gminy.

Radni nie mieli pytań, w związku z tym Przewodniczący Rady Gminy - r. J. Ratajczak zaproponował głosowanie stawki w wysokości 38 zł/1 dt.

Radni 13 głosami "przeciw", przy 1 głosie "za" odrzucili stawkę w wysokości 38 zł/1 dt.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy zaproponował głosowanie stawki w wysokości 37 zł/1dt.

Radni 10 głosami "za", przy 3 głosach "przeciw" i przy 1 głosie "wstrzymującym się" przyjęli stawkę w wysokości 37 zł/1 dt.

Przewodniczący Rady Gminy zaproponował głosowanie projektu uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa obliczania podatku rolnego na 2009 rok na obszarze gminy do kwoty 37 zł/1 dt.

Radni 10 głosami "za", przy 3 głosach "przeciw" i 1 głosie "wstrzymującym się" przyjęli w/w uchwałę.

c). określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2009 rok.

Projekt uchwały przedstawiła p. M. Kaczmarek.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o wyrażenie opinii komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy

r. A. Brylew - powiedział, że komisja ds. planowania, gospodarki i finansów gminy większością głosów zaproponowała w § 1. pkt 1 b tj. od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - od 1m2 powierzchni użytkowej - 16.50 zł, pozostałe stawki w wysokości zaproponowanej w projekcie uchwały.
Przewodniczący obrad otworzył dyskusję w przedmiotowej sprawie.

Wójt Gminy - powiedział, że przychyla się do propozycji komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy.

Radni nie mieli pytań, w związku z tym Przewodniczący Rady Gminy - r. J. Ratajczak zaproponował głosowanie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2009 rok. z § 1. pkt 1 b tj. od budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - od 1m2 powierzchni użytkowej - 16.50 zł.

Radni 14 głosami "za", przyjęli w/w uchwałę.

d). określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych i zwolnień w tym podatku na     2009 rok.

Projekt uchwały przedstawiła p. M. Kaczmarek.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o wyrażenie opinii komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy

r. A. Brylew - powiedział, że komisja ds. planowania, gospodarki i finansów pozytywnie, jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały

Przewodniczący obrad otworzył dyskusję w przedmiotowej sprawie.

Radni nie mieli pytań, w związku z tym Przewodniczący Rady Gminy - r. J. Ratajczak zaproponował głosowanie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych i zwolnień w tym podatku na 2009 rok.

Radni 14 głosami "za", przyjęli w/w uchwałę.

e). ustalenia wysokości ekwiwalentu dla członków Ochotniczych Straży Pożarnych.

Projekt uchwały przedstawił Kierownik Samorządowego Zespołu Oświaty i Kultury - p. M. Przeździęk.

Przewodniczący Rady Gminy poprosił o wyrażenie opinii komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy

r. A. Brylew - powiedział, że komisja ustaliła wysokość ekwiwalentu za udział członków Ochotniczych Straży Pożarnych w działaniach ratowniczych - 10 zł, oraz wysokość ekwiwalentu za udział członków Ochotniczych Straży Pożarnych w szkoleniach pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną lub gminy w wysokości diety pracowniczej.

Radca Prawny - p. Justyna Jarzynowska - powiedziała, że zgodnie z przepisami ustawy o ochronie przeciwpożarniczej członek OSP otrzymuje ekwiwalent pieniężny za każdą godzinę udziału, dlatego bezpieczniej jest ustalić stawkę godzinową. Powiedziała, że sąsiednie gminy ustaliły stawkę w wysokości 1/175 / godz. akcji i 30% z tej stawki za godzinę szkolenia.
 
r. A. Brylew - zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Rady Gminy o ogłoszenie 5 minut przerwy.

Przewodniczący Rady Gminy ogłosił 5 minut przerwy.

Po przerwie na posiedzenie Sesji Rady Gminy powróciło 14 radnych.
r. A. Brylew - powiedział, że proponuje wysokość ekwiwalentu za udział członków Ochotniczych Straży Pożarnych w działaniach ratowniczych - 10 zł za każdą godzinę, natomiast wysokość ekwiwalentu za udział członków Ochotniczych Straży Pożarnych w szkoleniach pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną lub gminę - 4 zł za każdą godzinę.

Komendant OSP A. Walczak - powiedział, że zmiana wynika z nowelizacji ustawy, w której jest mowa o ustaleniu ekwiwalentu za utracone wynagrodzenie w tym czasie, powiedział, że ustalając 4 zł/1 godz., za 175 godzin członek OSP otrzyma 620,00 zł, 1/175 stosuje się w sąsiednich jednostkach.
Zaproponował stawkę za udział członków Ochotniczych Straży Pożarnych w szkoleniach pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną lub gminę - 5 zł za każdą godzinę.

r. J. Mąka - powiedziała, że sprawa dotyczy ochotników, w zakładach pracy pracownicy nie otrzymują dodatkowych środków za udział w szkoleniach.

s. A. Kuś - powiedział, że ochotnik idzie do akcji, za wykonaną pracę każdy obywatel otrzymuje wynagrodzenie.

r. M. Tumidajewicz - zaproponował stawkę za udział członków Ochotniczych Straży Pożarnych w szkoleniach pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną lub gminę - 5 zł za każdą godzinę.

Radni nie mieli pytań, w związku z tym Przewodniczący Rady Gminy - r. J. Ratajczak zaproponował głosowanie zaproponowanej stawki przez r. M. Tumidajewicza.

Radni 4 głosami "za" przy 6 głosach "przeciw" i 4 głosach "wstrzymujących się" odrzucili zaproponowaną stawkę za udział członków Ochotniczych Straży Pożarnych w szkoleniach pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną lub gminę - 5 zł za każdą godzinę.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy zaproponował głosowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu dla członków Ochotniczych Straży Pożarnych

-   10 zł za każdą godzinę udziału członków Ochotniczych Straży Pożarnych w działaniach ratowniczych.
 - 4 zł za każdą godzinę za udział członków Ochotniczych Straży Pożarnych w szkoleniach pożarniczych organizowanych przez Państwową Straż Pożarną lub gminę.

Radni 10 głosami "za", przy 4 głosach "wstrzymujących się" przyjęli uchwałę w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu dla członków Ochotniczych Straży Pożarnych.


Do pkt 12

Przewodniczący obrad poprosił zebranych o składanie wolnych wniosków i zapytań.

r. A. Brylew - powiedział, że komisja ds. planowania, gospodarki i finansów gminy na jednym z posiedzeń dokonała objazdu świetlic wiejskich, w protokole zapisano wnioski w sprawie świetlicy wiejskiej w Ściborzu, zwrócił się z zapytaniem, jak przedstawia się sprawa dotycząca tej świetlicy.

Dyrektor Zespołu Szkół - p. J. Florczak - powiedziała, że powstał problem związany z obchodami 11 listopada, ustalony był harmonogram organizacji akademii na obchody gminne z okazji tego święta przez Szkoły z terenu gminy Rojewo.
Obecnie p. T. Krajnik zwróciła się z prośbą o przygotowanie akademii przez młodzież szkolną, na zaproszeniu od sołtysa wsi Rojewo, nie ma wzmianki odnośnie tego występu, nie ma podanego programu uroczystości, czy w związku z tym zrezygnowano z tego występu, na którą godzinę miałby odbyć się występ?

s. J. Kinal - powiedział, że rok temu podczas Sesji na której uchwalano podatki wyszedł z posiedzenia bardzo zdegustowany. Dzisiaj cieszę się, że przyznano, że rolnicy dzięki północnej części gminy otrzymują środki z ONW.

s. K. Olszewski - zgłosił wniosek w sprawie przekazywania sołtysom kwartalników Nasza Gmina Rojewo.
- zgłosił zapotrzebowanie na lampę oświetleniową na przystanku w Osieku Wielkim, oraz przy nowo powstałej wiacie przystankowej.

- zgłosił, że drogi są w złym stanie.

Wójt Gminy - powiedział, że sporządzona została lista niegospodarnie wykonanych inwestycji przez moją osobę i wysłana do różnych instytucji typu Prokuratura Rejonowa, Prokuratura Okręgowa, RIO, NIK itp. Jedną z osób, która podpisała się pod tą listą był sołtys wsi Rojewo. W związku z tym Wójt Gminy zapytał o sprecyzowanie zarzutów szczególnie w projektach dotyczących Szkoły Marzeń, zakupu pomocy naukowych, zakupu oczyszczalni ścieków, ogrodzenia boiska przy Gimnazjum w Rojewie i szkole w Ściborzu.

Dyrektor Zespołu Szkół - p. J. Florczak - powiedziała, że do zarzutów dołącza się także projekt - Szkoła Marzeń, w którym brały udział dwie Szkoły, Urząd Skarbowy przeprowadził kontrolę, która nie wykazała nieprawidłowości, nauczyciele włożyli w ten projekt bardzo dużo czasu oraz wysiłku, zwróciła się z zapytaniem, czy szkoły mają brać udział i starać się o środki z tego typu projektów.

Dyrektor Szkoły Podstawowej w Rojewicach - powiedziała, że projekt dotyczący Szkoły Marzeń realizowany był w 2006 roku, zorganizowano 5 wycieczek dla dzieci, zaopatrzyliśmy szkołę w pomoce dydaktyczne.

Wójt Gminy - powiedział, że w dniu 11 listopada odbędzie się uroczystość poświęcenia krzyża w Rojewie, który z inicjatywy mieszkańców został odnowiony, w artykule prasowym podziękowano Starostwu Powiatowemu, gmina natomiast została pominięta, w związku z tą uroczystością zrezygnowaliśmy z organizacji imprezy gminnej, jednak zaproszenia otrzymali tylko niektórzy radni, zwrócił się z zapytaniem dlaczego tak się dzieje i dlaczego do takich działań wykorzystuje się krzyż.

s. A. Kuś - powiedział, że Wójt zapowiedział swój atak już na posiedzeniu komisji gospodarczej, są to insynuacje, powiedział, że Wójt Gminy naruszył dane osobowe, powiedział, że Wójt wie kto to napisał, odnowienie krzyża jest to inwestycja sołecka, powiedział, że nie wie nic na temat środków finansowych  otrzymanych z gminy, powiedział, że na dzisiejszym posiedzeniu Sesji Rady Gminy chciał zaprosić wszystkich radnych i sołtysów, imienne zaproszenia otrzymali tylko radni z terenu wsi Rojewo, spowodowane jest to ograniczonymi środkami sołeckimi, środki te zostaną rozliczone, aby nikt nie zarzucił, że "przeżeramy" te środki.
Powiedział, że p. T. Krajnik była odpowiedzialna za uzgodnienia w sprawie występu młodzieży i dzieci szkolnych.
Następnie s. A. Kuś - zaprosił wszystkich na uroczystości związane z odsłonięciem Krzyża Votum, które odbędą się 11 listopada 2008r. o godz. 1400.Uroczystości rozpoczną się Mszą Św. polową przy Krzyżu, a w razie niepogody w Kościele Parafialnym w Rojewie. Po Mszy Św. nastąpi poświęcenie pomnika i złożenie wiązanek.


Nie zgłoszono więcej wniosków i zapytań.

Do pkt. 13


Przewodniczący Rady Gminy poprosił Wójta Gminy o udzielenie odpowiedzi na wnioski i interpelacje.

Wójt Gminy - sprawa dotycząca świetlicy w Ściborzu, zgodnie z Wieloletnim Planem Inwestycyjnym, planowane jest złożenie wniosku o środki finansowe z programu "Odnowa wsi".

- Kwartalniki "Nasza Gmina Rojewo" będą dostarczane do każdego sołectwa.

- lampa w Osieku Wielkim przy przystanku, problem nie dotyczy jednej lampy, musi zostać doprowadzona cała sieć,

- zły stan dróg, przewoźnicy nie skarżą się na zły stan dróg gminnych.

- równiarka od p. Błachowicz do miejscowości Jurancice, Wójt Gminy poprosił o udzielenie odpowiedzi Kierownika Ref. Budowlanego p. L. Wołąkiewicza.

p. L. Wołąkiewicz - powiedział, że droga k. piaskownicy jest w dobrym stanie, jest to droga równoległa, główna droga do Jurancic utrzymana jest w dobrym stanie.

Wójt Gminy - powiedział, że na terenie gminy Rojewo znajduje się 80 km dróg gruntowych, nie jesteśmy w stanie utrzymać wszystkie w bardzo dobrym stanie, zwrócił się z prośbą, aby komisja ds. planowania, gospodarki i finansów gminy ustaliła kolejność remontowania, równania oraz odśnieżania dróg.

Boisko w Dobiesławicach - podjęte zostały działania, aby zrealizować tą inwestycję, jednak planowana lokalizacja jest niemożliwa.

Świetlica w Dobiesławicach - zaplanowano 46 tys. zł na remont świetlicy.

Sprawa dotycząca wycinki drzew przy drodze powiatowej od Urzędu Gminy w kierunku p. A. Wesołowskiego, poprosiliśmy, aby zarząd dróg przesłał nam projekty planowanych prac, do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Radny Powiatowy - L. Marciniak - powiedział, że podcinka drzew wykonana zostanie do wiosny przyszłego roku, na drodze powiatowej Inowrocław - Osiek Wielki planowany jest kapitalny remont.


Do pkt. 14

Przewodniczący Rady Gminy ogłosił zamknięcie obrad sesji



Protokołowała Agnieszka Nieckarz

Sekretarz obrad Mirosław Markiewka

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 07 stycznia 2009 08:42
Dokument wprowadzony do BIP przez: Krzysztof Górny
Ilość wyświetleń: 1100
07 stycznia 2009 08:42 Krzysztof Górny - Dodanie załącznika.
07 stycznia 2009 08:42 Krzysztof Górny - Utworzenie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany