Protokoły z sesji - archiwum

Protokół Nr XVI /2004 z dnia 05.07.2004r

Znak: 0052 – 5/2004 kat. arch. A



Protokół Nr XVI/2004

z Sesji Rady Gminy Rojewo
z dnia 5 lipca 2004 r.

Na posiedzenie Sesji przybyło 12 radnych (Rada Gminy Rojewo liczy 15 członków) czyli zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym było quorum wymagane do podejmowania prawomocnych uchwał.

W obradach udział wzięli:

1. mgr inż. Błażej Mielcarek – Wójt Gminy Rojewo;
2. Mieczysław Czeszyński – Przewodniczący Rady Gminy Rojewo;
3. inż. Aleksandra Szczesiak – Sekretarz Gminy Rojewo;
4. Anna Solak – Skarbnik Gminy;
5. Grzegorz Olszewski – kierownik SZOiK-u.

Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum.
2. Wybór Sekretarza obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XV Sesji Rady Gminy Rojewo.
4. Składanie wniosków w sprawie zmian w porządku obrad.
5. Składanie wniosków i interpelacji przez radnych i zaproszonych gości.
6. Sprawozdanie Przewodniczącego Rady Gminy.
7. Sprawozdanie Wójta.
8. Sprawozdania Przewodniczących Komisji.
9. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) zmiany w uchwale Nr XIII/105/2004 z dnia 26.03.2004 r. w sprawie uchwalenia budżetu na 2004 r.;
- informacja p. Skarbnik Gminy;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
b) zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w 2004 r. na zadanie pn. „Budowa sieci wodociągowej z przyłączami wraz z przebudową istniejącej stacji uzdatniania wody w miejscowości: Płonkówko, Jurancice, Glinki, Jezuicka Struga”;
- informacja p. Skarbnik Gminy;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
c) zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w 2004 r. na zadanie pn. „Budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków w ilości 36 sztuk”.;
- informacja p. Skarbnik Gminy;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
d) przyznania Wójtowi dodatku specjalnego;
- informacja Przewodniczącego Rady Gminy;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
e) zmieniająca uchwałę w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Rojewo;
- informacja Przewodniczącego Rady Gminy;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
f) ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rojewie;
- informacja kierownika GOPS Rojewo;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
g) ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Samorządowego Zespołu Oświaty i Kultury i pracowników szkół;
- informacja kierownika SZOiK Rojewo;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
h) ustalenia wysokości opłat za wydawanie wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na terenie gminy;
- informacja pracownika UG;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
i) zasad udzielania stypendium dla studentów rozpoczynających naukę w szkołach wyższych.
- informacja kierownika SZOiK;
- opinia komisji ds. oświaty, kultury, ochrony zdrowia i pomocy społecznej;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
10. Wolne wnioski i zapytania.
11. Odpowiedzi Wójta.
12. Zakończenie obrad.




Do pkt. 1
Otwarcia posiedzenia i stwierdzenia quorum (12) dokonał Przewodniczący Rady Gminy Rojewo Mieczysław Czeszyński. Następnie przywitał przybyłych na obrady radnych i sołtysów oraz zaproszonych gości.

Do pkt. 2
Przewodniczący Rady poprosił o podanie kandydatury na sekretarza obecnej sesji Rady Gminy.

Radni zaproponowali kandydaturę r. Urszuli Bednarskiej, która wyraziła zgodę na kandydowanie.

Radni 11 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się” przyjęli kandydaturę r. Urszuli Bednarskiej na sekretarza sesji.
Do pkt. 3
Przewodniczący obrad poprosił radnych o przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy bez żadnych zmian.
Radni 12 głosami „za” głosowali za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji Rady Gminy bez żadnych zmian.
Do pkt. 4
Przewodniczący obrad poinformował, że do porządku obrad konieczne jest wprowadzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLI/271/2002 z dnia 13.09.2002 r. w sprawie przyjęcia do realizacji Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2002 – 2006. Z uchwałą tą wiąże się kolejny projekt uchwały w sprawie wysokości ceny za zbiorowe odprowadzenie ścieków. Poprosił członków rady o przegłosowanie zaproponowanych zmian.

Radni przystąpili do głosowania.

Radni 12 głosami „za” przyjęli propozycje zmian porządku obrad przedstawione przez przewodniczącego obrad.

Po wprowadzeniu zmian porządek obrad przedstawiał się następująco:
Porządek posiedzenia:
1. Otwarcie obrad i stwierdzenie quorum.
2. Wybór Sekretarza obrad.
3. Przyjęcie protokołu z XV Sesji Rady Gminy Rojewo.
4. Składanie wniosków w sprawie zmian w porządku obrad.
5. Składanie wniosków i interpelacji przez radnych i zaproszonych gości.
6. Sprawozdanie Przewodniczącego Rady Gminy.
7. Sprawozdanie Wójta.
8. Sprawozdania Przewodniczących Komisji.
9. Podjęcie uchwał w sprawie:
a) zmiany w uchwale Nr XIII/105/2004 z dnia 26.03.2004 r. w sprawie uchwalenia budżetu na 2004 r.;
- informacja p. Skarbnik Gminy;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
b) zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w 2004 r. na zadanie pn. „Budowa sieci wodociągowej z przyłączami wraz z przebudową istniejącej stacji uzdatniania wody w miejscowości: Płonkówko, Jurancice, Glinki, Jezuicka Struga”;
- informacja p. Skarbnik Gminy;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
c) zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w 2004 r. na zadanie pn. „Budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków w ilości 36 sztuk”;
- informacja p. Skarbnik Gminy;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
d) przyznania Wójtowi dodatku specjalnego;
- informacja Przewodniczącego Rady Gminy;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
e) zmieniająca uchwałę w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Rojewo;
- informacja Przewodniczącego Rady Gminy;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
f) ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rojewie;
- informacja kierownika GOPS Rojewo;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
g) ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Samorządowego Zespołu Oświaty i Kultury i pracowników szkół;
- informacja kierownika SZOiK Rojewo;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
h) ustalenia wysokości opłat za wydawanie wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na terenie gminy;
- informacja pracownika UG;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
i) zasad udzielania stypendium dla studentów rozpoczynających naukę w szkołach wyższych.
- informacja kierownika SZOiK;
- opinia komisji ds. oświaty, kultury, ochrony zdrowia i pomocy społecznej;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
j) zmiany uchwały Nr XLI/271/2002 z dnia 13.09.2002 r. w sprawie przyjęcia do realizacji Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2002 – 2006;
- informacja Wójta;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
k) wysokości ceny za zbiorowe odprowadzenie ścieków.
- informacja Przewodniczącego Rady Gminy;
- opinia komisji ds. planowania gospodarki i finansów gminy;
- dyskusja;
- podjęcie uchwały.
10. Wolne wnioski i zapytania.
11. Odpowiedzi Wójta.
12. Zakończenie obrad.


Do pkt. 5
Przewodniczący obrad poprosił radnych i zaproszonych gości o składanie wniosków i interpelacji:

r. J. Ratajczak –
1. Zapytał, jak wygląda sprawa budynku po szkole w Starej Wsi.
2. Rozpoczęły się wakacje. Trzeba wykosić boisko przy gimnazjum.
3. Zebranie wiejskie w Rojewie złożyło wniosek o nadanie nazw ulicom i wytyczenie drogi w centrum Rojewa.

r. J. Kaczmarek – należy ustawić tablice informacyjne na granicach gminy.

Na posiedzenie Rady Gminy Rojewo przybyła radna Bernadeta Lewandowska – 13 obecnych.

s. J. Markiewka – poprosił, aby powiat ujął w planie remont drogi powiatowej w Liszkowie na odcinku około 400 m.

s. A. Kuś – poprosił o odwodnienie centrum Rojewa.

s. J. Kinal – konieczne jest ponowienie remontu drogi Żelechlin – Stara Wieś.

r. U. Bednarska – zapytała, do kogo należy naprawa mostków przy drodze w Budziakach.

Do pkt. 6
Przewodniczący Rady Gminy Rojewo poinformował radnych, że w okresie międzysesjnym brał udział w pracach komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy. Poinformował zebranych, że w okresie międzysesyjnym odbyły się posiedzenia następujących komisji: Komisja ds. planowania, gospodarki i finansów gminy – 1
Komisja ds. oświaty, kultury, ochrony zdrowia i pomocy społecznej – 1
Komisja ds. ochrony środowiska i porządku publicznego – 1
Komisja Statutowa – 0
Komisja Rewizyjna – 0
Poinformował, że w szkołach odbywały się w ostatnim okresie, na które był zaproszony. Brał udział w pracach komisji konkursowej na Dyrektora Zespołu Szkół w Rojewie. Wszystkie procedury były przeprowadzone zgodnie z prawem. Po konkursie uaktywnił się Komitet Protestacyjny. Jego działanie szkodzi społeczności gminnej.

Do pkt. 7

Przewodniczący obrad poprosił Wójta Gminy Rojewo o złożenie sprawozdania z pracy w okresie międzysesyjnym tj 19.05.2004 r. – 05.07.2004 r.

Wójt przedstawił następujące sprawozdanie:

1. Podpisano umowę z ARiMR na dofinansowanie modernizacji hydroforni i budowę sieci wodociągowej w miejscowościach Płonkówko, Jurancice, Jezuicka Struga, Glinki. W przetargu najniższą ofertę przedstawiła firma Projprzem z Bydgoszczy – 651 tys. zł. Firma ta odmówiła jednak podpisania umowy uzasadniając to dużym wzrostem cen materiałów i urządzeń od dnia złożenia oferty przetargowej tj 7 marca 2004 r. Gmina ze względu na długi termin przyznawania środków w ARiMR mogła przystąpić do podpisywania umowy po 20 czerwca br. Projprzem warunkował podpisanie umowy podwyżką za wykonaną pracę o około 75 tys. zł.
Drugim w kolejności oferentem była firma p. Kalińskiego z Inowrocławia. Różnica w ofertach ok. 149 tys. zł Wzrost dofinansowania (64,88%) – ok. 87.000 zł. Różnica, którą będzie musiał pokryć budżet gminy – ok. 52.000 zł.
2. Przeprowadzono przetarg na wykonanie boiska sportowego w Rojewie. Udział brały 3 firmy. Wygrała firma Mel-Bud z Marcinkowa – 219.054 zł. Następne oferty to: Drogi i Mosty Henryk Boczek – 267.213 zł i Inodrog – 297.840 zł. Podpisanie umowy z ARiMR w najbliższy wtorek.
3. Przeprowadzono i rozstrzygnięto konkurs na Dyrektora Zespołu Szkół w Rojewie. Wyniki:
- p. J. Florek – 6 głosów;
- p. T. Metryka – 4 głosy;
- p. W. Przeździęk – 2 głosy.
Dyrektorem Zespołu Szkół została p. J. Florek.
4. Odbywały się rozmowy z Prezesem RSP „Nowość” – Jezuicka Struga w sprawie przekazania oczyszczalni i przepompowni. Ostatecznie spółdzielnia zrzekła się przepompowni na rzecz gminy, a oczyszczalnię przekazała z dniem 1 lipca w użytkowanie do czasu, gdy załatwione zostaną wszystkie przeszkody formalno – prawne, które umożliwią przekazanie tej oczyszczalni.
5. Przeprowadzono przetarg na wykonanie projektu budowy kanalizacji Gniewkowo – Rojewo – Liszkowo. Wygrał zakład Usług Technicznych – Inowrocław. Koszt projektu: na terenie Rojewa – 69.906 zł, na terenie Gniewkowa – 69.967 zł.
6. Trwają rozmowy z OSM w sprawie uregulowania spraw związanych z działką po zlewni mleka. Wycena budynku zlecona przez OSM to kwota ok. 22 tys. zł. Kwestionujemy wysokość wyceny oraz udział OSM w budowie zlewni.
7. Brałem udział w zebraniu wiejskim w Rojewie:
- budowa stacji bazowej telefonii komórkowej przez firmę Polkomtel;
- budowa punktu zrzutu ścieków w Rojewie;
- nadanie nazw ulicom w Rojewie – przegłosowano na „tak”;
- budowa sali gimnastycznej;
- zastój inwestycyjny na terenie Rojewa i gminy (wg p. sołtysa);
8. Udział w Sesji Rady Powiatu. Jednym z punktów było głosowanie nad „Lokalnym Planem Rozwoju” opracowanym przez powiat przy współpracy większości gmin.
9. Dokonano podziału i wyceny lokali w budynku po byłej szkole w Starej Wsi. Wycena 6 – 9 tys. zł za wydzielony lokal. Ogólna kwota ok. 45 tys. zł.
10. Więcbork – reprezentacja gmin brała udział w Olimpiadzie Sportowców Wiejskich. Łącznie z opiekunami liczyła ona 13 osób. Wyniki: 1 srebrny i 1 brązowy medal oraz 2 miejsca punktowane.
11. Umorzenia od 1 stycznia 2004 do 30.06.2004:
- podatek rolny 14 na kwotę – 3.749,60 zł;
- podatek od nieruchomości 16 na kwotę 2.190,20 zł
Łącznie – 5.939,80 zł.

Do pkt. 8
Przewodniczący obrad poprosił Przewodniczących Komisji Stałych o złożenie sprawozdania z pracy w okresie międzysesyjnym tj. 19.05.2004 r. – 05.07.2004 r.

r. J. Ratajczak – poinformował, że komisja zajmowała się ofertą wypoczynku letniego przygotowaną przez SZOiK. Przeprowadzonych zostanie dużo imprez. Jest ona na miarę naszych możliwości i środków. Zajmowaliśmy się również wynikami sprawdzianów w szkołach gminnych. Nie były one zadowalające.

r. M. Borowiak – poinformował, że na posiedzeniu komisji został podjęty temat budowy sali gimnastycznej w Ściborzu. Komisja jest zdania, że trzeba inwestycję tą odłożyć.

Następnie wręczono p. Helenie Radtke odznakę oraz dyplom jako podziękowanie za społeczną opiekę nad grobami żołnierzy polskich poległych w obronie ojczyzny.

Przerwa 15 min. Po zakończeniu przerwy wszyscy obecni radni przybyli na sesję (13).

Do pkt. 9

Przewodniczący obrad poprosił radnych o przystąpienie do podjęcia uchwał w sprawie:

a) zmiany w uchwale Nr XIII/105/2004 z dnia 26.03.2004 r. w sprawie uchwalenia budżetu na 2004 r.

p. A. Solak – odczytała projekt uchwały. Środki finansowe są przesuwane. Deficyt budżetowy uległ zmniejszeniu. Stwierdziła, że wiele zmian wymusza życie i bieżąca sytuacja. Dlatego wiele zmian zostało wprowadzonych w ostatniej chwili.

r. M. Borowiak – poinformował, że opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy była pozytywna.

Radni nie mieli pytań. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie.

Radni 13 głosami „za” przyjęli uchwałę w sprawie zmiany w uchwale Nr XIII/105/2004 z dnia 26.03.2004 r. w sprawie uchwalenia budżetu na 2004.

b) p. A. Solak – poinformowała radnych, że przyjęcie tej uchwały stanowi warunek formalny do uzyskania pożyczki na sfinansowanie planowanych inwestycji. Mamy promesę, że zostanie nam ta pożyczka udzielona na bardzo korzystnych warunkach, jej oprocentowanie będzie wynosić 6% w stosunku rocznym.

Wójt – zauważył, aby nie bać się długookresowych kredytów. Planowane są duże inwestycje – w tym roku 24% ogólu wydatków. W przyszłych roku budowana będzie kanalizacja.

r. M. Borowiak – poinformował, że opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy była pozytywna.

Radni nie mieli pytań. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie.

Radni 13 głosami „za” przyjęli uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w 2004 r. na zadanie pn. „Budowa sieci wodociągowej z przyłączami wraz z przebudową istniejącej stacji uzdatniania wody w miejscowości: Płonkówko, Jurancice, Glinki, Jezuicka Struga”.

c) p. A. Solak – poinformowała radnych, że przyjęcie tej uchwały stanowi warunek formalny do uzyskania pożyczki na sfinansowanie planowanych inwestycji. Mamy promesę, że zostanie nam ta pożyczka udzielona na bardzo korzystnych warunkach, jej oprocentowanie będzie wynosić 6% w stosunku rocznym.

r. M. Borowiak – poinformował, że opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy była pozytywna.

Radni nie mieli pytań. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie.

Radni 13 głosami „za” przyjęli uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu w 2004 r. na zadanie pn. „Budowa przyzagrodowych oczyszczalni ścieków w ilości 36 sztuk”.

d) Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, że radni mogą przyznać kwotę w wysokości 20% - 40% wynagrodzenia zasadniczego. Projekt przewiduje przyznanie 25%. Przypomniał, że przyznanie dodatku jest obligatoryjne.

r. J. Kaczmarek – poinformował, że nie chce negować tej uchwały, ale z 1 strony zaciągamy kredyty, a z 2 dajemy Wójtowi podwyżkę.

r. M. Borowiak – poinformował, że opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy była pozytywna.

Radni nie mieli pytań. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie.

Radni 12 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się” przyjęli uchwałę w sprawie przyznania Wójtowi dodatku specjalnego.

e) Przewodniczący Rady Gminy – stwierdził, że proponowana wysokość pensji Wójta jest zbliżona do poprzedniej. Następnie odczytał projekt uchwały.

r. M. Borowiak – poinformował, że opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy była pozytywna.

Radni nie mieli pytań. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie.

Radni 11 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących się” przyjęli uchwałę w sprawie zmieniany uchwały w sprawie wynagrodzenia Wójta Gminy Rojewo.

f) Kier. GOPS J. Drzewiecki - poinformował, że zasadnicza stawka wynagrodzenia w Ośrodkach Pomocy Społecznej podawana jest na podstawie punktów. Z kolei punkty są przeliczane. W tej chwili w GOPS pracują 4 osoby, a średnia płaca wynosi 1703 zł brutto.

r. M. Borowiak – poinformował, że opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy była pozytywna.

r. J. Ratajczak – stwierdził, że komisja oświaty, kultury, ochrony zdrowia i pomocy społecznej uważa że podwyżka ta jest stanowczo za niska. Składa wniosek, aby w pracach nad przyszłorocznym budżecie uwzględnić nieco wyższe podwyżki.

r. M. Borowiak – stwierdził, że nie jest to podwyżka tylko waloryzacja.

Na tym dyskusję zakończono. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie.

Radni 13 głosami „za” przyjęli uchwałę w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rojewie

g) Kier. SZOiK G. Olszewski - poinformował, że wywołana uchwała dotyczy pracowników SZOiK oraz pracowników obsługi szkół. Stanowi to łącznie 20,5 etatu. Podwyżka wynosić będzie 3,2%. Średnio 37,18 zł brutto.

r. M. Borowiak – poinformował, że opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy była pozytywna.

r. J. Ratajczak – stwierdził, że komisja oświaty, kultury, ochrony zdrowia i pomocy społecznej uważa że podwyżka ta jest stanowczo za niska. Składa wniosek, aby w pracach nad przyszłorocznym budżecie uwzględnić nieco wyższe podwyżki.

Radni nie mieli pytań. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie.

Radni 13 głosami „za” przyjęli uchwałę w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz wartości jednego punktu dla ustalenia stawek wynagrodzenia zasadniczego pracowników Samorządowego Zespołu Oświaty i Kultury i pracowników szkół.

h) prac. UG K. Lewandowski - zaproponował wprowadzenie opłaty administracyjnej w wysokości 50 zł za wydawanie wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenu gminy Rojewo. Ich wykonanie wymaga dużo czasu i pociąga za sobą pewne koszty, które ponosi urząd.

r. M. Borowiak – poinformował, że opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy była pozytywna.

r. M. Czeszyński – zapytał, na podstawie czego wyliczono kwotę 50 zł. i czy odzwierciedla ona nakład pracy.

p. K. Lewandowski – wyjaśnił, że jest to średnia z kwot przyjętych w innych okolicznych urzędach.

Na tym dyskusję zakończono. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie.

Radni 12 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się” przyjęli uchwałę w sprawie ustalenia wysokości opłat za wydawanie wypisów i wyrysów ze studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego na terenie gminy.

i) Kier. SZOiK G. Olszewski - G. Olszewski – uchwała ta została wywołana z inicjatywy Wójta. Udzielenie stypendium obwarowane jest pewnymi kryteriami – odpowiedni dochód i wyniki w nauce. W Inowrocławiu w ubiegłym roku rozpatrzono pozytywnie 2 wnioski. U nas kryteria są trochę niższe. Dlatego w tej chwili zaproponowane kryteria spełniają 2 osoby.

r. J. Ratajczak - poinformował, że opinia komisji ds. oświaty, kultury, ochrony zdrowia i opieki społecznej była pozytywna.

Wójt – poinformował, że podjęcie tej uchwały wynika również z potrzeb mieszkańców naszej gminy. Do końca roku na ten cel zostanie przeznaczone około 500 zł. Z kolei wysokość stypendium będzie uzależniona od liczby osób spełniających kryteria. Prawdopodobnie będzie to około 400 zł.

s. A. Kuś – zauważył, że takie stypendia funduje również Fundusz Europejski. Zapytał, czy pieniądze można otrzymać z obu funduszy.

r. J. Ratajczak – wyjaśnił, że stypendia z Funduszu Europejskiego ta jak na razie fakt medialny. W przypadku jednak otrzymania takiego stypendium ważne będzie kryterium dochodu, ponieważ w przypadku jego przekroczenia stypendium z budżetu gminy nie będzie przysługiwało.

Na tym dyskusję zakończono. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie.

Radni 13 głosami „za” przyjęli uchwałę w sprawie zasad udzielania stypendium dla studentów rozpoczynających naukę w szkołach wyższych.

j) Wójt – poinformował, że Podjęcie tej uchwały wynika z konieczności wprowadzenia korekt w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym Gminy Rojewo na lata 2002 – 2006. W związku ze zrzeczeniem się nieruchomości „Przepompownia ścieków” w Jezuickiej Strudze ze względów społecznych konieczne jest przejęcie całości oczyszczalni ścieków w tej miejscowości. Ze względu na stan techniczny i istniejące rozwiązania technologiczne konieczne jest podłączenie tych urządzeń do planowanej sieci kanalizacyjnej.

r. M. Borowiak – poinformował, że opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy była pozytywna. Jednocześnie opowiedział się przeciwko takiemu załatwieniu sprawy. Gmina została postawiona przed faktem dokonanym. Zostaliśmy zmuszeni do przejęcia tej nieruchomości.

Radni nie mieli pytań. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie.

Radni 12 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się” przyjęli uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr XLI/271/2002 z dnia 13.09.2002 r. w sprawie przyjęcia do realizacji Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2002 – 2006.

k) Przewodniczący RG Rojewo r. M. Czeszyński - poinformował, że w związku z koniecznością przejęcia przepompowni i oczyszczalni ścieków w Jezuickiej Strudze konieczne jest wprowadzenie opłaty eksploatacyjnej dla mieszkańców. Z kalkulacji wynika, że powinna być to kwota 2,14 zł/m3 netto. Obejmie to 72 rodziny. Do tej pory płaciły one 1,31 zł/m3.

r. M. Borowiak – poinformował, że opinia komisji ds. planowania, gospodarki i finansów gminy była pozytywna.

Radni nie mieli pytań. W związku z tym Przewodniczący Rady Gminy zarządził głosowanie.

Radni 12 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się” przyjęli uchwałę w sprawie wysokości ceny za zbiorowe odprowadzenie ścieków.

Do pkt. 10
Przewodniczący obrad poprosił radnych i zaproszonych gości o składanie wniosków i interpelacji.

s. A. Kuś – Złożył oświadczenie, że w sprawie wyboru dyrektora przegrała szkoła, dzieci i demokracja. Komitet Protestacyjny ma wątpliwości, ponieważ składanie dokumentów było do 25 maja, natomiast otwarcie dopiero 9 czerwca.

Przewodniczący RG – poinformował, że wszelkie uwagi, co do przebiegu konkursu należy przedłożyć na piśmie.

s. A. Kuś – przerwał swoje wystąpienie uważając, że odebrano mu głos.

Wójt – przypomniał, że po konkursie były stosowne terminy do złożenia odwołania. One upłynęły i żadne odwołanie nie wpłynęło. Teraz jest już za późno. Stwierdził, że podczas konkursu nie było żadnej manipulacji.

s. A. Kuś – zapytał, czy Wójt oskarża go o pisanie ulotek.

Wójt – stwierdził, że nikogo nie oskarża.

r. J. Ratajczak – oznajmił, że dotarł do niego anonim, w którym grozi się nie posłaniem dzieci do szkół i nie wpuszczeniem dyrektorki do budynku. Piszący zastanawiają się też, czyją rodziną jest nowo wybrana dyrektorka. Oznajmił, że jeżeli chodzi o niego to zgodnie ze swoją wiedzą p. Florczak nie jest z nim spokrewniona. W komisji konkursowej zasiadało 12 osób. Przypomniał, że jako radny zgodnie z ustawą podlega ochronie i jako człowiek zaufania społecznego został pomówiony. Jeżeli to się powtórzy to złoży odpowiednie doniesienie w sądzie w oparciu o przepisy KK i KC. Przypomniał, że ludzi mających odmienne zdanie trzeba traktować jako partnerów, a nie przeciwników.

Zaproponował, aby jesienią zorganizować na terenie gminy wyścig kolarski. Byłaby to dobra promocja gminy.

Prac. UG M. Przeździęk – poinformował, że grupa wolontariuszy złożyła wniosek o dotację do programu Make a connection – Przyłącz się do Fundacji Dzieci i Młodzieży. Wniosek dotyczy dofinansowania kwotą 4.400 zł budowy placu do gry oraz grilla i smażalni kiełbasek w Rojewie. Złożono 350 wniosków. Pozytywnie rozpatrzono 76 (w tym nasz). Inwestycja rozpocznie się i będzie miała miejsce przy kompleksie sportowym w Rojewie. W związku z tym zwrócił się do Wójta Gminy o stosowne uhonorowanie osób, które przygotowały projekt.

r. U. Bednarska – oznajmiła, że również jest za wytyczeniem ścieżki rowerowej. Zapytała, czy ktoś z terenu gminy startował w konkursie na dyrektora.

s. A. Kuś – stwierdził, że wypowiedź r. Ratajczaka jest żenująca. Ja występuję w imieniu 170 rodzin (600 osób), które broniły dyrektora i szkoły. Ludzie ci nie korzystali ze społecznych pieniędzy, nie robili sobie wycieczek do Kuratorium. To nie jest demokracja. Ustawodawca zrobił błąd, że zostawił taką władzę wójtom i burmistrzom. Oznajmił, że Pani Kurator obiecała podjąć się mediacji między Wójtem, a Komitetem Protestacyjnym.

Wójt – oznajmił, że nie może już dłużej przymykać oczu na obelgi rzucane na niego z racji sprawowanej funkcji. Moja pierwotna koncepcja różni się znacznie od przyjętego rozwiązania. Z kolei na stanowisku dyrektora musi funkcjonować osoba, która potrafi współpracować z innymi.

Radny powiatowy L. Kwiatkowski – jestem po raz 1 na posiedzeniu Rady Gminy Rojewo. Jednak są mi znane bolączki jej mieszkańców.
a) odwodnienie centrum Rojewa – jest to poważna inwestycja. Zajmiemy się tym na posiedzeniu komisji.
b) Droga w Liszkowie – zajmę się tym osobiście.
c) Droga Żelechlin – Stara Wieś – będę prowadził rozmowy w tej sprawie. Odpowiedź dam na piśmie.

r. M. Borowiak – oznajmił, że uczestniczył na spotkaniu wiejskim odnośnie budowy masztu telefonii komórkowej w Rojewie. Jest zszokowany wysokim poziomem agresji wśród niektórych osób na nie przybyłych. Musimy nauczyć się rozmawiać ze sobą.

s. A. Kuś – zauważył, że to panowie z firmy Polkomtel zaczęli obrażać ludzi. Z kolei Wójt na zebranie wiejskie przybył nieprzygotowany.

Wójt – stwierdził, że na zebraniu wiejskim udzielił odpowiedzi i wyjaśnień na wszystkie pytania, dotyczące jego tematu.

s. J. Markiewka – przypomniał, że był radnym 24 lata. Jednak nigdy nie było w radzie tak złej atmosfery. Poprosił członków Komitetu Protestacyjnego, aby umiał przegrać z honorem.

r. J. Kaczmarek – oznajmił, że też uczestniczył w zebraniu sołeckim w Rojewie. Nie było ono miłe. Stwierdził, że najkorzystniej by było, jeżeli maszt zostanie wybudowany na terenie gminnym.

r. M. Czeszynski – zaapelował o porozumienie w gminie.

s. A. Kuś – poinformował, że swoje oświadczenie przeleje na papier i złoży w odpowiednie miejsce.

Do pkt. 11
Wójt na złożone wnioski i interpelacje odpowiadał podczas trwania sesji.

Do pkt. 12
Przewodniczący Rady Gminy ogłosił zamknięcie obrad sesji.


Protokółował Maciej Przeździęk

Sekretarz obrad

Urszula Bednarska

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 marca 2008 23:04
Dokument wprowadzony do BIP przez: Krzysztof Górny
Ilość wyświetleń: 1200
12 marca 2008 23:04 Krzysztof Górny - Utworzenie dokumentu
Zatrzymaj banner przewijany