Zarządzenie nr 76/2019
Wersja strony w formacie XMLwydane przez | Wójta Gminy Rojewo |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | określenia podstawowych parametrów przyjętych do prac nad projektem budżetu gminy na 2020 rok. |
Status | obowiązujące |
Zarządzenie Nr 76/2019
Wójta Gminy Rojewo
z dnia 02 września 2019 r.
w sprawie określenia podstawowych parametrów przyjętych do prac nad projektem budżetu gminy na 2020 rok.
Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn. zm.[1]), art. 233 pkt 1 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.[2]) w związku z § 1 Uchwały Nr XX/112/2012 Rady Gminy Rojewo z dnia 13 września 2012 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Rojewo, Wójt Gminy Rojewo zarządza, co następuje:
§ 1. Przystąpić do opracowania projektu budżetu Gminy Rojewo na 2020 rok.
§ 2. Przyjąć podstawowe wskaźniki do prac nad projektem budżetu na 2020 rok:
1. Dochody wynikające z obowiązujących przepisów w oparciu o przewidywane wykonanie za rok 2019, w tym:
1) podatki i opłaty lokalne:
a) stawki podatku od nieruchomości – wzrost o 4% w stosunku do roku 2019,
z uwzględnieniem obowiązujących przepisów,
b) stawki podatku od środków transportowych – na poziomie 2019 r., z uwzględnieniem obowiązujących przepisów,
c) podatek rolny – stawka na poziomie 46 zł/1dt,
2) subwencje i dotacje do projektu budżetu przyjąć w wysokościach podanych przez właściwe organy,
3) udziały w podatkach stanowiących dochód państwa:
a) podatek dochodowy od osób fizycznych do budżetu na 2020 r. przyjąć w wysokości wskazanej przez Ministra Finansów,
b) podatek dochodowy od osób prawnych ustalić się na podstawie przewidywanego wykonania za 2019 r.
4) dochody z majątku gminy oszacować na podstawie wykazów mienia komunalnego planowanego do sprzedaży w 2020 r. oraz z zawartych umów dzierżawy, najmu, użytkowania wieczystego nieruchomości,
5) pozostałe dochody planuje się w wysokości przewidywanego wykonania za 2019 r.
z uwzględnieniem zmian przepisów.
2. Wydatki bieżące na 2020 r. winny być projektowane w sposób celowy i oszczędny,
z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów i ustala się je na poziomie przewidywanego wykonania za 2019 r., pomniejszone o jednorazowe wydatki roku 2019 z tym, że:
1) wydatki na media zwiększyć o prognozowany wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych, tj. o 2,5%, a wydatki na: zakup energii elektrycznej o 40%, oświetlenie uliczne (konserwacja) wzrost o 19%,
2) wydatki na wynagrodzenia i pochodne wzrost do 3% wg stanu zatrudnienia na dzień
30 września 2019 r. za wyjątkiem pracowników zatrudnionych w ramach staży dla osób bezrobotnych i robót publicznych (wykonanie będzie uzależnione od możliwości finansowych Gminy); podać ilość uprawnionych osób i poszczególne wielkości przypadające na: nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, wzrost dodatków stażowych i inne),
3) wydatki na wynagrodzenia i pochodne dla nauczycieli zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Edukacji Narodowej (w tym planowany na dzień 1 stycznia 2020 r. wzrost wynagrodzeń
i pochodnych),
- Kwotą bazową jest miesięczna kwota wynagrodzeń osobowych wynikająca ze stosunku pracy, przewidywanego wykonania na dzień 30 września 2019 r. pomnożona przez liczbę 12, przewidywany wzrost dodatków stażowych i powiększona o jednorazowe wielkości (nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, urlopy zdrowotne nauczycieli, itp. Uwaga: podać ilość uprawnionych osób i poszczególne wielkości przypadające na: nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, wzrost dodatków stażowych i inne ).
Wynagrodzenia pracowników samorządowych należy zaplanować zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3) Planowany fundusz nagród na 2020 r. dla pracowników administracji i obsługi nie możeprzekroczyć 2% wartości naliczonego wynagrodzenia w paragrafie 4010 właściwej jednostki budżetowej (wykonanie będzie uzależnione od możliwości finansowych Gminy).
2) Wydatki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego planuje się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia, o której mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym pracowników sfery budżetowej (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 1872) z uwzględnieniem osób uprawnionych, pomniejszone o wyłączenia wynikające
z ustawy.
3) Składki na ubezpieczenia społeczne planuje się w wysokości określonej w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 300 z późn. zm.).
4) Składki na Fundusz Pracy i SFWON na 2020 r. planuje się w wysokości 2,45% miesięcznie.
5) Odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jednostki organizacyjne planują zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r., poz. 1352). Do planowania odpisu podstawowego przyjmuje się kwotę prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej.
W odniesieniu do nauczycieli, odpis planuje się zgodnie z art. 53 ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 967 z późn. zm.).
6) Przyjąć na 2020 r. wysokość płacy minimalnej w kwocie 2.450,00 zł i stawki godzinowej 16,00 zł (umowy zleceń) – wg projektu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Ewentualna zmiana kwot podana będzie w obwieszczeniu Prezesa Rady Ministrów
w terminie do 15 września br. w „Monitorze Polskim”.
7) Na wydatki funduszu sołeckiego na 2020 r. planuje się środki finansowe w kwocie 360.684,30 zł.
3. Planowane kwoty dotacji z budżetu Gminy Rojewo na 2020 r. dla:
a) jednostek sektora finansów publicznych – kwota 252.977,00 zł, w tym dla samorządowej instytucji kultury kwota – 252.383,00 zł,
b) dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych – szacunkowy plan 55.000,00 zł.
4. Planując wydatki na realizację zadań remontowych - należy uzasadnić konieczność ich przeprowadzenia i podać realną kalkulację kosztów (dotyczy wszystkich, w tym jednostek organizacyjnych).
5. W odniesieniu do wydatków inwestycyjnych planowanych na 2020 r. należy uwzględnić przede wszystkim:
1) Zaawansowanie robót na koniec 2019 r. dla zadań rozpoczętych,
2) Zadania ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej,
3) W wydatkach inwestycyjnych priorytetem są zadania kontynuowane oraz dofinansowane ze źródeł zewnętrznych.
§3. 1. Zobowiązuję dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych gminy, instytucji kultury, kierowników referatów i pracowników merytorycznych w Urzędzie Gminy do złożenia materiałów planistycznych w terminie do dnia 25 września 2019 r. Materiały planistyczne do opracowania projektu budżetu winny składać się z części tabelarycznej
i opisowej ze szczegółowym uzasadnieniem i kalkulacjami w wersji papierowej
i elektronicznej. Szczegółowo należy opisać pojawiające się różnice między wydatkami roku 2019 a 2020.
2. Jednostki organizacyjne składają wnioski zgodnie z uchwałą Nr XX/112/2012 Rady Gminy Rojewo z dnia 13 września 2012 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Rojewo.
3. Wnioski i materiały planistyczne należy składać Wójtowi Gminy Rojewo do sekretariatu pokój Nr 12, w nieprzekraczalnym terminie jak wyżej.
§4. Projekt planów finansowo-rzeczowych należy sporządzić w układzie klasyfikacji budżetowej ustalonej rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych z uwzględnieniem wprowadzonych zmian na dzień
1 stycznia 2020 r.
§5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
Uzasadnienie
do Zarządzenia Nr 76/2019 Wójta Gminy Rojewo z dnia 02 września 2019 r. w sprawie określenia podstawowych parametrów przyjętych do pracy nad projektem budżetu Gminy Rojewo na 2020 rok
Zgodnie z uchwałą Nr XX/112/ 2012 Rady Gminy Rojewo z dnia 13 września 2012 r.
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Rady Gminy Rojewo, przystępując do opracowania projektu budżetu na przyszły rok, przyjmuje się wskaźniki służące do kalkulacji i wyliczenia kwot dochodów i wydatków własnych na 2020 rok.
Przyjęte wskaźniki do projektu budżetu na 2020 rok wynikają również ze wskaźników makroekonomicznych i sytuacji budżetu państwa i gminy. Przy planowaniu budżetu na rok 2020 należy zabezpieczyć środki na spłatę rat z tytułu wcześniej zaciągniętych pożyczek i kredytów oraz na spłatę odsetek. Skalkulowanie wydatków bieżących na poziomie planowanego wykonania roku 2019 z uwzględnieniem prognozowanego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, tj. 2,5% na media wynika z konieczności spełnienia wymogu określonego w art. 242 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, gdzie planowane wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż planowane dochody bieżące.
Ponadto planując środki finansowe na wydatki należy mieć na względzie art. 44 w zw. z art. 254 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U. z 2019 r. poz. 1309.
[2] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w: Dz. U. z 2019 r. poz. 2245.
określenia podstawowych parametrów przyjętych do prac nad projektem budżetu gminy na 2020 rok.