W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Gminy Rojewo


Rojewo 8
88-111 Rojewo


tel.: (+48) 523 511 390
fax: (+48) 523 511 324


email: rojewo@rojewo.pl


NIP: 556-256-28-69

TERYT: 0407082

Zarządzenie nr 64/2022

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
wydane przez Wójta Gminy Rojewo
z dnia
w sprawie określenia podstawowych parametrów przyjętych do prac nad projektem budżetu gminy na 2023 rok
Status obowiązujące
Zarządzenie Nr 64/2022

Wójta Gminy Rojewo 

z dnia 31 sierpnia 2022 r.


w sprawie określenia podstawowych parametrów przyjętych do prac nad projektem budżetu gminy na 2023 rok
 
            Na podstawie art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 z późn. zm.[1]), art. 233 pkt 1 ustawy z dnia 
27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm. [2]) w związku z § 1 Uchwały Nr XX/112/2012  Rady Gminy Rojewo z dnia 13 września 2012 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Rojewo, Wójt Gminy Rojewo zarządza, co następuje:

 

§ 1. Przystąpić do opracowania projektu budżetu Gminy Rojewo na 2023 rok.

§ 2. Przyjąć podstawowe wskaźniki do prac nad projektem budżetu Gminy Rojewo na 2023 rok:

1. Dochody przyjąć w wysokości wynikającej z obowiązujących przepisów w oparciu 
o przewidywane wykonanie w roku 2022, w tym:

1) podatki i opłaty lokalne:

a) stawki podatku od nieruchomości – kalkulować na poziomie 110% stawek na 2022 r., 
z uwzględnieniem obowiązujących przepisów,

b) stawki podatku od środków transportowych – kalkulować na poziomie 103 % stawek na 2022 r., z uwzględnieniem obowiązujących przepisów,

c) podatek rolny – przyjąć stawkę na poziomie 54 zł/1dt,  

2) subwencje i dotacje do projektu budżetu na 2023 r. przyjąć w wysokościach podanych przez właściwe organy,

3) udziały w podatkach stanowiących dochód państwa:

a) podatek dochodowy od osób fizycznych do budżetu na 2023 r.

b) podatek dochodowy od osób prawnych do budżetu na 2023 r.

– przyjąć w wysokości wskazanej przez Ministra Finansów,

 

4) dochody z majątku Gminy winny wynikać z zawartych umów dzierżaw, najmu, użytkowania wieczystego nieruchomości, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego 
w prawo własności oraz wykazu składników majątkowych przeznaczonych do sprzedaży 
w 2023 roku,

5) pozostałe dochody zaplanować w wysokości przewidywanego wykonania za 2022 r. 
z uwzględnieniem zmian przepisów. 

2. Wydatki bieżące na 2023 rok winny być projektowane w sposób celowy i oszczędny, 
z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów i ustala się je na poziomie przewidywanego wykonania za 2022 r., pomniejszone o jednorazowe wydatki roku 2022, w tym:

1) wydatki na media na 2023 rok pozostawić na poziomie przewidywanego wykonania roku 2022,   za wyjątkiem wydatków na energię i gaz – wzrost 300%. 

 

2) wydatki na wynagrodzenia i pochodne ustalić na poziomie zaszeregowania pracowników 
w roku 2022 wg stanu zatrudnienia na dzień 30 września 2022 r., powiększone o kwotę 350 zł brutto na etat na dzień 1 stycznia 2023 r. na pracownika, za wyjątkiem pracowników zatrudnionych w ramach staży dla osób bezrobotnych i robót publicznych oraz nauczycieli.

Ostatecznie wzrost wynagrodzeń uzależniony będzie od możliwości finansowych budżetu Gminy.

Kalkulując wynagrodzenia należy podać ilość uprawnionych pracowników i poszczególne wielkości przypadające na:

– wynagrodzenia,

– nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne,

– wzrost dodatków stażowych i inne (w przypadku nauczycieli),

3) wydatki na wynagrodzenia i pochodne dla nauczycieli należy ustalić na poziomie roku 2022 r.

– Kwotą bazową jest miesięczna kwota wynagrodzeń osobowych wynikająca ze stosunku pracy, przewidywanego wykonania na dzień 30 września 2022 r. pomnożona przez liczbę 12, przewidywany wzrost dodatków stażowych i powiększona o jednorazowe wielkości (nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, urlopy zdrowotne nauczycieli, itp. Uwaga: podać ilość uprawnionych osób i poszczególne wielkości przypadające na: nagrody jubileuszowe, odprawy emerytalne, wzrost dodatków stażowych i inne ).

Wynagrodzenia pracowników samorządowych  należy zaplanować zgodnie z obowiązującymi przepisami według poszczególnych klasyfikacji budżetowych, z których są wynagradzani.

4) Przy naliczaniu planowanych wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych w ramach umów zawartych z Powiatowym Urzędem Pracy w Inowrocławiu, należy przyjąć wynagrodzenie zasadnicze w kwocie minimalnego wynagrodzenia na dzień 1 stycznia 2023 r. oraz dodatek stażowy na poziomie 20%. Proszę uwzględnić kwotę minimalnego wynagrodzenia na 2023 r. wg Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Ewentualna zmiana kwot podana będzie w obwieszczeniu Prezesa Rady Ministrów 
w terminie do 15 września br. w „Monitorze Polskim”.

 

5) planowane kwoty nagród:

– dla nauczycieli, przeznaczone do wypłaty w roku 2023 ustala się na poziomie 1% zaplanowanej kwoty wynagrodzenia w paragrafie 4790,

– dla pracowników zatrudnionych w gminnych jednostkach organizacyjnych i dla pracowników obsługi placówek oświatowych ustala się fundusz nagród w wysokości 1% wyliczony od wartości wynagrodzeń zaplanowanych w paragrafie 4010.

Wykonanie będzie uzależnione od możliwości finansowych budżetu Gminy.

6) Wydatki z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego zaplanować w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia, o której mowa w art. 4 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym pracowników sfery budżetowej (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r., poz. 1872) z uwzględnieniem osób uprawnionych, pomniejszone o wyłączenia wynikające 
z ustawy.

7) Składki na ubezpieczenia społeczne planuje się w wysokości określonej w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. Dz. U. z 2022 r. poz. 1009 z późn. zm.).

8) Składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Solidarnościowy na 2023 r. zaplanować 
w wysokości 2,45% miesięcznie.  

9) Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla pracowników administracji 
i obsługi w wysokości 1.662,97 zł na jeden etat. Odpis na emerytów i rencistów objętych opieką socjalną należy przyjąć w wysokości 277,16 zł na jedną osobę, tj. wg stawek obowiązujących w 2022 roku (Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2023 r. – opublikowany 30.08.2022 r. przewiduje, że w przyszłym roku odpis zfśs nadal będzie naliczany od podstawy równej przeciętnemu wynagrodzeniu miesięcznemu w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2019 r. Podstawa naliczenia wyniesie zatem 4.434,58 zł).

10) Odpis na zakładowy funduszu świadczeń socjalnych dla nauczycieli należy przyjąć 
w wysokości 3.349,73 zł (kwota bazowa 3.045,20 zł x 110%) na jeden etat – z zastrzeżeniem jak niżej.

W uzasadnieniu do projektu ustawy budżetowej na 2023 r., zapisano: ,,Dodatkowo w roku 2022 wprowadzone zostaną przepisy, iż odpis na ZFŚS dla nauczycieli dokonywany będzie 
w oparciu o kwotę bazową z dnia 1 stycznia 2019 r.”.

W przypadku zmiany uregulowań w zakresie odpisu na ZFŚS należy dokonać jego przeliczenia.

11) Przyjąć na 2023 r. wysokość płacy minimalnej w kwocie:

–  3.383,00 zł i stawki godzinowej w kwocie 22,10 zł (umowy zleceń) na dzień 1 stycznia 2023r.

–  3.450,00 zł i stawki godzinowej w kwocie 22,50 zł (umowy zleceń) na dzień 1 lipca 2023 r.

– wg projektu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Ewentualna zmiana kwot podana będzie w obwieszczeniu Prezesa Rady Ministrów w terminie do 15 września br. w „Monitorze Polskim”.

3. Planuje się kwoty dotacji z budżetu Gminy Rojewo na 2023 rok w wysokości 330.000,00 zł, w tym dla:

a) jednostek sektora finansów publicznych – w wysokości 330.000,00 zł, w tym dla samorządowej instytucji kultury – w wysokości 300.000,00 zł, pozostałe podmioty szacunkowy plan 30.000,00 zł,

b) dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych – szacunkowy plan 55.000,00 zł.  

4. Planując wydatki na realizację zadań remontowych – należy uzasadnić konieczność ich przeprowadzenia i podać realną kalkulację kosztów (dotyczy wszystkich, w tym gminnych jednostek organizacyjnych).

5. W odniesieniu do wydatków inwestycyjnych planowanych na 2023 r. należy uwzględnić przede wszystkim:

1)     Zaawansowanie robót na koniec 2022 r. dla zadań rozpoczętych,

2)     Zadania ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej,

3)     W wydatkach inwestycyjnych priorytetem są zadania kontynuowane oraz te z możliwością dofinansowania ze źródeł zewnętrznych.

§3. 1. Zobowiązuję dyrektorów i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, instytucji kultury, kierowników referatów  oraz pracowników na samodzielnych stanowiskach  w Urzędzie Gminy do opracowania i złożenia materiałów planistycznych do projektu budżetu Gminy Rojewo na 2023 rok w nieprzekraczalnym terminie do dnia  25 września 2022 r.

 

Materiały planistyczne do opracowania projektu budżetu winny składać się z części opisowej i tabelarycznej na drukach będących załącznikami do niniejszego zarządzenia ze szczegółowym uzasadnieniem i kalkulacjami w wersji papierowej (złożonej w sekretariacie Urzędu Gminy Rojewo pokój Nr 12) i elektronicznej na adres e-mail: skarbnik@rojewo.pl 
i j.switek@rojewo.pl

 

Szczegółowo należy opisać różnice między wydatkami roku 2022 a 2023 (ewentualne zwiększenia, zmniejszenia).

 

2. Gminne jednostki organizacyjne składają wnioski zgodnie z uchwałą Nr XX/112/2012 Rady Gminy Rojewo z dnia 13 września 2012 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Gminy Rojewo.

 

§4. Projekt planów finansowo-rzeczowych należy sporządzić w pełnej szczegółowości  klasyfikacji budżetowej (dział, rozdział, paragraf) zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 lipca 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów 
i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych z uwzględnieniem wprowadzonych zmian w trakcie roku 2022 (Dz. U. z 2022 r. poz. 11571) i tych, które mają zastosowanie do projektu budżetu na 2023 rok.

§5. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.


Uzasadnienie

do Zarządzenia Nr 64/2022 Wójta Gminy Rojewo z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie określenia podstawowych parametrów przyjętych do pracy nad projektem budżetu Gminy Rojewo na 2023 rok

 

Zgodnie z uchwałą Nr XX/112/ 2012 Rady Gminy Rojewo z dnia 13 września 2012 r. 
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Rady Gminy Rojewo, przystępując do opracowania projektu budżetu na przyszły rok, przyjmuje się wskaźniki służące do kalkulacji i wyliczenia kwot dochodów i wydatków własnych na 2023 rok.

 Przyjęte wskaźniki do projektu budżetu na 2023 rok wynikają również ze wskaźników makroekonomicznych i sytuacji budżetu państwa i gminy. Przy planowaniu budżetu na rok 2023 należy zabezpieczyć środki na spłatę rat z tytułu wcześniej zaciągniętych pożyczek i kredytów oraz na spłatę odsetek (obsługa zadłużenia).

Skalkulowanie wydatków bieżących na poziomie planowanego wykonania roku 2022 wynika z konieczności spełnienia wymogu określonego w art. 242 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, gdzie planowane wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż planowane dochody bieżące.

Ponadto planując środki finansowe na wydatki należy mieć na względzie art. 44 w zw. z art. 254 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Opracowując zarządzenie korzystano ponadto z informacji zawartych w założeniach projektu budżetu państwa na 2023 rok oraz Obwieszczenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2022 r. w sprawie górnych granic stawek kwotowych podatków i opłat lokalnych na rok 2023 (M.P. z 2022 r. poz. 731 z dnia 01.08.2022 r.) jak również projektu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości płacy minimalnej i stawki godzinowej na 2023 rok.

W związku ze zmianą rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. 
z 2022 r. poz. 1571) proszę o zwrócenie uwagi na wprowadzone zmiany klasyfikacji, które obowiązują przy opracowywaniu projektu budżetu na 2023 rok.
 
[1] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej uchwały zostały ogłoszone w; Dz. U z 2022 r. poz. 583, poz. 1005 i poz. 1079.
[2] Zmiany tekstu jednolitego wymienionej uchwały zostały ogłoszone w; Dz. U z 2022 r. poz. 1079, poz. 1692, poz. 1747 i poz. 1768.

 

Powiadom znajomego